Snabbkurs i personlig utveckling....

Nu är det fredagsmys, jag ska bara lära er en sak innan jag tar helg
Det handlar om personlig utveckling, och medvetenhet
Om ni läser detta och tar det till er, då kommer ni få kunskaper för resten av livet

När det ska ske en förändring, reagerar man alltid i fyra steg
1. Man känner motstånd, man vill inte, man känner rädsla
2. Man känner sig förvirrad, man känner kaos
3. Man får lust och inspiraton
4. Man blir trygg och nöjd

Steg 1 är en naturlig reaktion. En del känner känslan och väljer att gå vidare. En del stannar där länge innan de är redo att gå vidare. En del fastnar där....
Steg 2 är ett sätt att reagera när vi känner att vi inte riktigt har kontroll över situationen. Vi vet inte riktigt vad som väntar oss.
Steg 3 är förälskelsefasen. Vi förstår och tycker om förändringen. Vi brinner.
Steg 4 är när vi har landat, vi har hittat en vardag, vi lever med förändringen som en naturlig del av vårt liv.

Om man är medveten om dessa steg, kan man lättare förstå sej själv och andra. Man kan förstå varför man reagerar som man gör i vissa situationer, och det skapar en större förståelse för andra.

Jag själv lever i steg 3 just nu....


När man arbetar mot ett specifikt mål, gäller det att ha KASAM, Känsla av sammanhang
Hanterbarhet - Tillit till sin egen förmåga
Meningsfullhet - Känslan av att bidra, att arbeta med något meningsfullt, känna lust o inspiration
Begriplighet - Att ha överblick, struktur och en viss framförhållning. Att inte uppleva totalt kaos hela tiden

Om man kan förena dessa tre stolpar, då kommer du uppnå ditt mål


I alla situationer du ställs inför så gör du ett val hur du ska handskas med situationen. Du kan inte alltid välja det som händer dej, men du kan alltid välja hur du förhåller dej till det som händer. Även när du avstår från att välja eller ta ställning, gör du ett val.
Du kan bestämma dej för om du vill behålla initiativet eller lämna det ifrån dej, om du vill vara proaktiv eller reaktiv.
I situationer då vi väljer ett reaktivt beteende, när vi är medvetna om det, då gör vi ett medvetet val. Det är proaktivt. Ett proaktivt förhållningssätt bidrar till utveckling av vårt personliga ansvarstagande och ett moget ledarskap.
Proaktivitit betyder mer än att bara ta initiativ. Det innebär också att ta ansvaret för våra liv och vårt beteende, och inse att livet är ett resultat av våra beslut och handlingar och inte av omständigheter. Vi tar själva initiativet till och ansvaret för att och hur saker och ting händer.

Reaktiv attityd
Offer för omständigheter
Omedvetet känslostyrd
Inlärt hjälplös
Anpassad
Saknar kontroll
Passiv
Negativt förhållningssätt
Rädd för förändring

Reaktiva tankar
Jag kan ingenting göra
Han gör mej så arg
Sådan är jag
Det kommer de aldrig att tillåta/förstå
Jag måste göra det
Jag kan inte
Det är ingen idé
Det går aldrig
Om bara - om bara inte

Proaktiv attityd
Ansvarig för sina handlingar
Medvetet styrd av värderingar
Initiativtagare
Gör medvetna val
Skapar kontroll
Aktiv
Positivt förhållningssätt
Skapar framtiden, nyfiken att lära
Förändringsbenägen

Proaktiva tankar
Låt oss se på alternativen
Jag kan välja en lämplig reaktion
Jag kan välja ett annat tillvägagångssätt
Jag kan presentera mitt förslag på ett tydligt sätt
JAg väljer
Jag kan
Jag vill
Jag kan försöka
Intressant, nya möjligheter

Snälla snälla snälla... Ta detta till dej, och du kan nå hur långt som helst i livet. Du sätter dina egna gränser...

NU ÄR DET FREDAGSMYYYYS.... TREVLIG HELG!!!

Kommentarer :

#1: Cecilia

Nya Mia Törnblom kanske?! :)

Ha en trevlig helg. Kram!

skriven
#2: Yta & Djup

Jag har aldrig läst eller hört Mia Törnblom, bara hört talas om henne. Kan du rekomendera hennes böcker Cecilia?

skriven
#3: Cecilia

Har hört att hon ska vara väldigt bra. Har bara sett henne på tv någon gång men har ingen direkt egen erfaranhet av henne. Förutom att jag såg henne en gång i en butik...ha, ha...

skriven

Kommentera inlägget här :