Familjen någorlunda....

Ibland får jag för mej att vi lever i totalt kaos här hemma
Det snurrar så snabbt och tempot är högt

Vi är två vuxna och två barn
Två vuxna som jagar efter två barn
Två vuxna som gör allt vi kan för att ligga steget före
Två vuxna som städar upp och försöker hålla ordning

Två barn är starka ihop
Två barn är busiga ihop
Två barn är galna ihop
Två barn är glada ihop
Två barn är nyfikna ihop



Det händer grejer hela tiden
Matrester överallt efter varje måltid
Högar med tvätt varje kväll
Barn som gömmer sej, överallt, hela tiden
Stolar som släpas, å släpas, å släpas
Kläder som trilskas
Tänder som inte vill bli borstade
Hår som inte vill tvättas eller borstas
Leksaker som ligger spridda över hela huset
Barn som inte vill somna i tid
Barn som inte vill vakna i tid

Man har liksom klivit på ett tåg som man omöjligt kan hoppa av igen

För tre år sen va jag höggravid
Inte hade jag en aning om vad som väntade mej
En gullig liten bebis skulle jag få
Så mycket visste jag
Förhoppnngsvis så skulle den sova bra på nätterna också
Och gjorde den inte det, så kunde man ju sova me bebisen på dagen istället
Allt skulle va så mysigt
Så enkelt


Drack mitt morgonkaffe i lugn och ro
Läste morgontidningen
Dödsannonserna också
Tog en skön promenad med hunden
Tog en dusch
Hade tid att raka benen
Ibland t.o.m. peela hela kroppen
Bortsade tänderna OCH han me munskölj
Ibland t.o.m. tandtråd
Fönade håret
Tog vilka kläder jag kände för
Hade ingen oro över snor eller matfläckar
Kunde ägna dagen åt i princip vad jag ville
Tittade på tv, svt, femman tv4 o tv3
Jag fick läsa ett helt kapitel i min bok utan att bli avbruten
Jag kunde gå i affärer utan att försöka styra barnvagn samtidigt
Jag kunde gå på offentliga toaletter utan att behöva oroa mej för att någon skulle låsa upp
Jag åt ute på restaurang ibland
Jag sträckte ut benen råklånga i bilen
Jag packade plånboken, nycklarna, mobilen och läppglanset när jag lämnade hemmet

Nu
Jag dricker kaffe o en tar en knäckemacka vid diskbänken
Morgontidningen har vi inte ens kvar, ingen hinner läsa den i alla fall
Snabbduschar, och tvättar håret varannan dag numera
Rakar benen på sommaren
Tar på mej mössa för att inte frysa me mitt blöta hår
Borstar tänderna 
Tar på mej de kläder som ligger närmast
Väljer mellan barnkanalen eller Astrid Lindgren när jag ser på tv
Läser samma rad 30 gånger innan jag ger upp och slår ihop boken igen
Orkar vi inte laga mat, köper vi me oss hem, möjligtvis Mc Donalds
Jag viker benen dubbelt när vi åker bil, efetersom barnens bilstolar tar upp nästan all yta
När jag lämnar hemmet packar jag blöjor, nappar, kex, extrakläder och tusen andra grejer

Det blev kanske inte riktigt som jag hade tänkt mej
Men det blev bra
Oftast har vi det ganska mysigt
Galet mysigt kaos

Det jag skulle säga egentligen me detta inlägg, va att jag kollade på Familjen Annorlunda ikväll
Jag är inte längre lika övertygad om att det vi lever i är kaos
Det är nog egentligen bara normal vardag med barn

Om man har 10 barn så verkar det vara kaos
Vi ska inte ha 10 barn, jag loooovar!!!

Vi är familjen Någorlunda Normal....

Kommentarer :

#1: Cecilia

Familjen annorlunda är ett jätte kul program att titta på men oj så glad man är för de två barn man har när man ser på det :)

Kram!

skriven
#2: Lisa ström

Men vad jag skrattatade när jag läste din blogg idag...Ja livet förändras o vi med det...men det är härligt att tänka tillbaka...vad gjorde man????? Men sen så, saknar man lämningar/hämtningar,snö på hall golvet,brödsmulor överallt,toadörren alltid öppen,Evigt tjat,läxläsning,sjuka barn,jaaa listan kan göras låååååååååååååång.Men det är det som är livet.Tidningar har bara dom som har lite o göra...det får bli sen.Då får man börja på komvux för att komma igen MEN man har erfarenhet...Kram Modiga DU <3 <3 / Lisa

skriven

Kommentera inlägget här :